DIY יחסי ציבור
לא יודעת מה סיפרו לך אבל אין דבר מושלם יותר מיחסי ציבור
בואי נתחיל מהתחלה- מה זה יחסי ציבור? ויקיפדיה הגדירו מצויין
יח"צ (יחסי ציבור) = פעילות תקשורת המונים (טלויזיה, עיתונים, אתרי אינטרנט, רדיו, בלוגים וכו') שמטרתה להשפיע על הציבור, או על קהל יעד מסוים, להשגת מוניטין הרצוי ליוזם פעילות זו. יחסי ציבור נחוצים לפעילותו השגרתית של יחיד או גוף הרוצה להגיע לתודעת הציבור. חברות מסחריות, פוליטיקאים, ממשלות, אישים מתחום האמנות ועסקי השעשועים, כמו גופים שונים אחרים, מעסיקים אנשי יחסי ציבור ("יחצנים") במשרה מלאה. במקרים אחרים מסתפק גוף בשירותיו הקבלניים של משרד יחסי ציבור חיצוני. בישראל פועלים משרדי יחסי ציבור רבים, חלקם קשורים למשרדי פרסום וחלקם פועלים באופן עצמאי
להבדיל מפרסומאי, היחצ"ן משתמש בחלק העיתונאי ולא הפרסומי של אמצעי התקשורת. לדוגמה, רכישת שטח בעיתון לצורכי פרסום מודעה היא פעילות פרסום; השפעה ישירה או עקיפה על עיתונאי להכנסת כתבה אוהדת לעיתון היא פעילות יחסי ציבור
יחסי ציבור הם כלי נהדר עבור כל עסק: קטן, בינוני, גדול. הגדולים כמובן משתמשים בזה רבות אך הקטנים מוותרים די מהר. היום נעסוק ב-5 טיפים חשובים לאיך לעשות יחסי ציבור לעסק שלך לבד- בלי להשקיע אגורה
1
הדבר שמעניין את התקשורת זה... חדשות! משהו חדש, חדיש וחדשני. משהו שהם עוד לא דיברו או כתבו עליו. שירות או מוצר שעונה על צורך חדש. חשבי היטב מה הדבר החדשני וחדשותי בעסק שלך שאת יכולה להציע ולעניין בו את כלי התקשורת. למשל - מספר דוגמאות : חדשני- קולקציה חדשה/ בעת מלחמה לדוגמה- טיפול לחרדות בעזרת שוקולד / מוצר לאלרגניים כגון תיק טיולים לסובלים מאסטמה של העור / מוצר ניקוי חדשני לקראת פסח שמנקה במקומך / פיתוח מיוחד שעונה על צורך מיוחד
חדשותי- מוצרים ורודים לוולנטיין דיי / טריקים לחסכון בעת מיתון/ טיפול מיוחד לחרדות במלחמה / עיצוב דירות לזימון זוגיות לקראת עונת החתונות
2
אחרי שהבנת מה החדשה של העסק שלך או מה יש לך להציע עכשיו לתקשורת, הכיני רשימה של גופי התקשורת הרלוונטים לתחומך. אם את עוסקת בבריאות- בדקי מי כותב בריאות בפלטפורמות השונות. אם את עוסקת בעיצוב- בררי מי כתבי העיצוב וכו'. הכיני לך רשימה מפורטת של כל הכתבים בתחומך, בכל הפלטפורמות השונות- מהמקומון בעירך ועד אתרי אינטרנט קטנים וגדולים, עיתונים יומיים, מגזינים ועוד
3
זכרי שעיתונאים הם כמו כל לקוח. את צריכה לגרות אותם עם טקסט מדויק, להיזהר לא להיות שיווקית מדי. להסביר במדויק את החידוש /החדשנות, לתת כותרת נהדרת שתגרום להם לפתוח את המייל שתשלחי להם, ולדאוג שהמייל יכיל את כל המידה החשוב- מפירוט קצר על המוצר/השירות, החדשנות, מחיר, היכן להשיג, איך ליצור איתך קשר אם יש להם שאלות ועוד
4
התמדה זה שם המשחק! הכיני מייל 1 בשבוע ושלחי אותו לכל רשימת העיתונאים שהכנת. כל שבוע מייל בנושא אחר. לפעמים הנושא יתאים להם בול לכתבה שהם עובדים עליה, ולפעמים לא. אל תיקחי את זה אישית. המשיכי לשלוח פעם בשבוע, נושא רלוונטי לאותו השבוע, למשל- אם יש פורים שבוע הבא- שלחי מייל שנושאו תחפושות/פורים/עיצוב (למשל פורים בבית- אקססוריז שמשדרגים את הבית)/ טרנד /איך להרגיש נסיכה אמיתית (לכל היועצות והמטפלות) וכדומה
5
הדבר הכי חשוב שאת צריכה לצרף למייל שאת שולחת זה תמונות. אבל לא סתם תמונות- כאלה שמתאימות לנושא המייל ושיהיו מקצועיות. תחשבי שאת מתחרה על אותו שטח פרסום בחינם מול כללללל העסקים הכי גדולים שיש. לכן תמונות מקצועיות בלבד, בגודל עד 1 מגה. תמונה נקייה בלי טקסט או לוגו עליה. שם התמונה צריך לכלול את שם המותג+מחיר+היכן להשיג+ שם צלם. חובה לכתוב את הקרדיט לצלם (גם אם שילמת לו על התמונות) על פי חוק! אם לא כתבת ופורסמה התמונה בלי קרדיט- הצלם יכול לתבוע אותך בעשרות/מאות אלפי שקלים בלי הוכחת נזק